23 de setembre 2025,
Des de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), apostem per visibilitzar a professionals de la producció en actiu, mitjançant entrevistes. L’objectiu és conèixer amb profunditat l’actualitat i el futur de la producció audiovisual des del punt de vista de les productores sòcies i altres empreses i agents que formen l’òrbita PAC.
Avui tenim el plaer de xerrar amb Alba Calani productora de Senyor Moon.
- Parla’ns una mica de la història de la teva productora i de quina és la vostra línia editorial?
A Senyor Moon estem especialitzats en cinema i discapacitat. Tenim tres branques principals: Senyor Moon Talent, des d’on oferim servei integral i acompanyament per a productors que necessiten o desitgen que les seves produccions siguin inclusives, des de la fase de desenvolupament fins al càsting, rodatge i l’accessibilitat final de l’obra; Senyor Moon Films, des d’on produïm; i Senyor Moon Comunitat, una xarxa de tècnics i artistes del cinema i l’audiovisual amb discapacitat. La nostra línia editorial s’alinea amb el valor de la inclusió. Per mi, el gran meló.
Entenc la inclusió no només com una pràctica social, sinó també com una exercici de reflexió filosòfica i política que sacseja el nostre món. Ens inspirem en pensadors com Byung-Chul Han, que qüestiona la societat del rendiment i la hiperindividualització, o en el corrent que posa en valor les cures i la interdependència. El cinema, com a art, té la qualitat no només d’entretenir-nos i emocionar-nos, sinó també de crear referents i mons imaginaris nous que puguin aportar alguna cosa. I la inclusió de la discapacitat té molt a aportar al cinema.
Vaig arribar al món de la discapacitat per casualitat, a través de la meva filla, i és l’espai que he escollit com a productora seguint el meu instint creatiu i de recerca. Em sento beneïda per cada projecte de Senyor Moon que tenim i pel procés d’aprenentatge en la construcció del projecte amb en Carles Puig realitzador amb discapacitat i soci de Senyor Moon. La seva presència i la seva visió aporten una mirada imprescindible per afrontar el repte de la inclusió al cinema tenint en compte el mateix col·lectiu.
Ha estat un any molt intens, perquè just fa dotze mesos que va néixer la idea de fer aquest gir editorial a Senyor Moon. L’agost passat estava en un programa infantil per TV3 i un dia la meva filla va venir a visitar-me al plató. Com qualsevol nena de 10 anys, es va quedar meravellada de veure la presentadora, l’escenografia, els focus… i em vaig adonar que ella i molts nens i nenes com ella no podien participar en un programa infantil ni tampoc tenien referents com ells a la pantalla.
Després de parlar amb diversos productors, d’una banda, i talent amb discapacitat de l’altra, vaig veure la necessitat de crear Senyor Moon. Jo venia del món d’autònoma i petita empresa, on havia intentat aplicar el model empresarial que havia après a les productores per les quals vaig treballar, però aquest model no acabava d’encaixar amb la meva realitat. La meritocràcia, l’autoexplotació i la necessitat de creixement il·limitat entraven en conflicte directe, professionalment amb la naturalesa del projecte i personalment amb la maternitat d’una nena amb discapacitat. Així que vaig estar per primer cop oberta a altres models diferents dels que havia après.
El gener del 2025, Senyor Moon va passar a ser un projecte de cooperativa allotjat al Bloc 4, i des de l’abril s’uneix al projecte en Carles Puig.
Senyor Moon ha format part del programa CREAMEDIA de Barcelona Activa i del programa Impulsa Cultura de Fundació Cultura. Actualment, tenim l’honor de formar part de la promoció XII del programa Aprendre i Emprendre a ESADE de la Fundació Prevent, que ens ajudarà a escalar el pla de negoci.
Com a directora, també estic preparant el primer curt de ficció amb en Jordi Rediu, protagonitzat per una nena neurodivergent, que es rodarà a la primavera del 2026 i ja té confirmat l’ICEC.
2. Què significa per a tu ser productora? Quin valor aporta la tasca d’una productora independent al mercat?
Just estic en edició d’un documental on hi apareix en Sergi Cameron, amic i coproductor de la meva primera pel·lícula, “Niños somos todos”, i crec que ho explica molt bé quan diu que, en resum, un productor és qui fa que passin les coses.
Doncs, el productor independent fa que passin les coses que ningú espera que passin. Per mi aquest és el valor.
El curt- documental es diu “Comèdia amb accent” i comencem el circuit de festivals a partir del passi intern que es farà al Zoom Zeig l’1 de desembre. Espero que el vegeu aviat per molts festivals.
“El productor independent fa que passin les coses que ningú espera que passin“
3. Quina és la situació actual de la producció independent?
El cinema independent depèn massa del finançament públic i d’aquesta forma és difícil ser independent.
4. Què és el que et decideix a entrar en un projecte?
L’aspecte humà, amb qui treballaré.
5. De quina producció estàs especialment orgullosa i per què?
Niños somos todos, per ser la primera, lluitar-la tant i ser premiada amb IN EDIT i Gaudí. Mai podré estar prou agraïda.
6. Quins són els principals reptes de ser productor?
Que les seves produccions trobin un públic que les valori i les gaudeix.
7. Quina és la teva motivació per seguir treballant en aquest sector?
La curiositat. Quan estava a París, una matemàtica, em va explicar que les matemàtiques són com una habitació a les fosques. Quan entres no saps on estan els mobles, vas tocant cada moble i et fas una idea mental de la distribució d’aquesta sala a les fosques fins que ja la tens completa i obres la llum. I s’ha acabat. – I llavors?, li vaig preguntar. – Doncs a una altra habitació. Cada habitació per mi és una pel·lícula. I un cop resolta, sempre hi ha un altre esperant.
8. Quin consell donaries a un productor que estigui començant?
No m’agrada donar consells, crec que el camí és únic per cadascú. Però pot ser si l’Alba que sortia de la carrera em preguntes li diria que estigui tranquil·la perquè totes les experiències bones i dolentes són un aprenentatge i que si persevera, pot ser, un dia podrà fer que passin coses.