19 de novembre 2024,
Aquest estudi pretén confegir una cartografia de les empreses de producció audiovisual a Catalunya en la darrera dècada, fixant-se en dues variables clau per a avaluar la potència i capacitat d’incidència de les companyies: els ingressos d’explotació anuals i el nombre de treballadors. Donada la gran quantitat d’empreses productores, s’ha optat per deixar-ne fora les que van facturar menys d’1 milió d’euros el darrer any disponible (normalment, el 2022).
Les dades s’han extret en el període juliol – setembre de 2024 de la base de dades SABI, que s’alimenta de la informació facilitada per les mateixes empreses al registre mercantil.
Dades generals
Amb els criteris anteriors, s’han localitzat 140 empreses diferents que, a Catalunya, es dediquen totalment o parcialment a la producció audiovisual. D’aquestes, 43 són empreses filials d’altres empreses catalanes dedicades també a la producció audiovisual. Per altra banda, 8 de les empreses són filials d’altres empreses audiovisuals de fora de Catalunya. Els grups audiovisuals forans propietaris de productores catalanes són Banijay (propietari de Gestmusic Endemol i de la seva filial Diagonal TV i també, indirectament i a través de Zeppelin, de Magnolia TV España), el francès Mediawan (propietari, a través de Boomerang, de Veranda Media), Zeta Studios Producciones (propietari de Zeta Audiovisual i de la seva filial Zeta Cinema), Squirrel Media (propietari, a través de Grupo Ganga, de BCN Visiona TV) i la britànica Toonz Entertainment (propietària de l’estudi d’animació Imira Entertainment). El grup audiovisual català més important és el Grup Mediapro. En el període 2013-2022 va facturar, de mitjana, 900 milions d’euros anuals i va comptar, de mitjana, amb 488 treballadors. Té, a més, 13 empreses filials dedicades directament o indirecta a la producció audiovisual, entre les quals es pot destacar Globomedia (77 milions d’euros de facturació anual i 572 treballadors, responsable de programes televisius com El Intermedio o El Ministerio del Tiempo) o The Mediapro Studio (17 milions d’euros de facturació anual i 56 treballadors, amb produccions com El buen patrón o The Young Pope). Per altra banda, El Terrat, una empresa filial de The Mediapro Studio des de 2019, té 186 treballadors i una facturació de 21 milions d’euros anuals, i produeix programes com La Revuelta o Vosaltres mateixos.