4 de setembre 2025,
Radiografia del cinema català: dades i tendències clau
Per cinqué any consecutiu col·laborem amb l’OPA en la confecció d’un informe amb les principals xifres de la producció cinematogràfica a Catalunya. Una mirada comparada amb anys anteriors que ajuda a entendre l’estat del sector i els seus reptes.
Amb aquesta continuïtat ens proposem mantenir actualitzada la informació estadística del sector, una de les funcions per les que vam posar en marxa l’OPA l’any 2006. Com dèiem en l’edició anterior, “des del convenciment que disposar de dades –com fan els països de l’entorn- ha de facilitar la presa de decisions de totes les persones que hi intervenen directament i indirecta, en el sentit més ampli, i les que poden tenir interès a acostar-se al sector per avaluar la possibilitat de participar-hi”. Aquest segueix essent el nostre propòsit.
En l’elaboració de l’Informe sobre la producció de cinema a Catalunya 2025 hem recollit els indicadors principals que expliquen la situació de la indústria catalana, i com a annex hem inclòs el conjunt exhaustiu de totes les taules estadístiques en que es basa el resum executiu de les pàgines següents i les explicacions pertinents sobre la metodologia que s’ha seguit.
De manera sintètica, en aquest apartat destaquem els resultats principals que aporta l’anàlisi de l’any 2024.
- Xifra rècord de films qualificats amb participació catalana: 114. Aquesta xifra és un 27% superior a la de l’any anterior (90 films qualificats) i un 15% superior a la de l’any 2022 (99), que també havia estat de rècord.
- Una quarta part (30 de 114) dels films qualificats el 2024 estaven pendents d’estrenar-se en sales a 30 de maig de 2025. És un fenomen que es dóna en molts països per l’augment de producció i la dinàmica d’explotació intensiva (centenars de sales al mateix temps) en les primeres setmanes, que dificulta l’accés a les cartelleres per a molts títols. Dels anys anteriors, estaven pendents d’una possible estrena 40 films qualificats entre 2021 i 2023 i dels qualificats entre 2018 i 2020 47 títols més.
- El pes relatiu de la producció de cinema català en el conjunt de la producció espanyola es manté estable des de 2016 a l’entorn del 30%, encara que el 2024 creix lleugerament respecte de l’any anterior (del 27% al 30%).
- Catalunya participa en la producció del 38% dels films de ficció a Espanya, el 55% dels films d’animació i el 21% dels documentals. Aquests percentatges són molt similars als dels films qualificats l’any 2023 (32% dels films de ficció, 50% dels d’animació i 21% dels documentals tenien participació catalana).
- El 81% dels films amb participació catalana són coproduccions (68% el 2023). El 36% són coproduccions internacionals, un percentatge significativament superior al de 2023, quan ho eren el 26,7%. Com en els anys anteriors, destaquen les coproduccions amb França i Argentina.
- 97 títols tenen una participació catalana superior al 20% del cost total de la part espanyola (85%; 79% l’any anterior). 86 títols tenen una participació catalana igual o superior al 50% del cost total de la part espanyola (75%; 73% l’any anterior)
- 97 empreses van participar en una sola pel·lícula i només sis empreses van participar en tres o més títols (són xifres molt semblants amb les que es donen al conjunt d’Espanya i en altres països d’Europa: arreu són poques empreses que participen en més de 3 o 4 títols, i la immensa majoria d’empreses participen en un sol film). En el cas dels films qualificats l’any 2023, van ser 77 les empreses que van participar només en un, i set les que ho van fer en tres o més. El nombre d’empreses que participen en 3 o més pel·lícules ha crescut significativament respecte dels anys 2021 i 2022, quan només en van ser quatre i tres, respectivament.
- Caiguda en la presència de dones en rols de producció, que passa del 38,2% al 29,7% (tot i això, es tracta d’un percentatge encara superior al de l’any 2021, quan només el 25% de les dones participaven en rols de producció). Per contra, creix el percentatge de dones guionistes, rol en el qual ja superen el 40% (eren el 36% en els films de l’any anterior). En el cas de la direcció, la presència de dones disminueix lleugerament després de l’augment important de 2023, quan van passar del 30% al 35%. En els films qualificats l’any 2024 suposen un terç del total.
- Creixement important dels films catalans amb entre 3 i 5 milions de cost de pressupost: 18, un 40% del total dels títols amb informació disponible (ICAA). Dels films qualificats l’any 2023 amb informació disponible sobre pressupost, només sis es trobaven en aquesta franja (15% del total), mentre que la majoria es concentraven en la franja d’1 a 2 milions d’euros.
- Creixement important de la inversió de les institucions públiques en el cinema català de 2024: CCMA un 53% més, ICEC un 30% més i ICAA un 17% més. El
nombre de films que han rebut ajudes, però, ha crescut molt més moderadament. Cal aclarir que els ajuts als títols qualificats l’any 2024 poden provenir dels exercicis anteriors, atès el lapse de temps que sovint hi ha entre l’aprovació del projecte, el rodatge i la qualificació. - Recuperació de les xifres d’espectadors (3,7 milions, un 67% més) i recaptació (23,5 milions d’euros, un 92% més), però encara per sota de la xifra dels films qualificats el 2022. Això implica que els films catalans es van fer amb el 35% del total d’espectadors de cinema espanyol qualificat l’any 2024, un percentatge molt superior al de l’any anterior (18%) i similar als dels anys 2021 (39%) i 2022 (37%). Cal tenir present que la xifra d’assistència a sales de cada any és molt sensible als resultats obtinguts per un nombre molt reduït de títols amb èxit, que no es produeix en tots els exercicis. Així, el 40% dels espectadors dels films catalans qualificats el 2024 es van concentrar en dos films: la pel·lícula d’animació infantil Buffalo kids i El 47. Si hi afegim Casa en flames, aquests tres films es van endur el 53% dels espectadors totals. Cal tenir en compte que els dos llargmetratges no infantils van sortir a les sales amb més de 160 còpies, però que aquesta xifra és lluny de l’usual en el cinema comercial espanyol (Padre no hay más que uno, 440 còpies).