Publicacions

OPA – PAC: La producció de cinema a Catalunya apunta a l’estabilitat

19 de novembre 2024,

El 2023 es van produir 90 pel·lícules amb participació d’empreses catalanes, nou menys que l’any anterior però per damunt de la mitjana dels darrers deu anys (81) i de la mitjana dels darrers cinc (84). El balanç, per tant, apunta a una estabilitat relativa, que es corrobora amb el fet que aquests 90 títols corresponen al 25% del total espanyol, en un període que s’ha disparat la producció en el conjunt de l’estat, fins al punt que es posa en dubte la capacitat del mercat per a absorbir aquest volum de novetats (337 l’any 2023).

Aquesta és una de les conclusions destacades de l’estudi realitzat per l’Observatori de la Producció Audiovisual (Universitat Pompeu Fabra) amb l’investigador Carles José i Solsona i PAC- Productors Audiovisuals de Catalunya, amb el suport de l’Acadèmia del Cinema Català, publicat fa uns dies.

Forts sobretot en ficció

El cinema amb participació de productores catalanes va ser especialment important en ficció: 53 títols i el 32% del total espanyol. En canvi, en documentals només representa el 21% de la producció espanyola.

Mentre que a Espanya es van qualificar el 2023 tants films de ficció com documentals, els títols de ficció amb participació catalana van ser el 59% i els documental el 38%.

Pel  que fa als gèneres, cal destacar la mala posició de la comèdia en el cinema produit amb empreses catalanes. Representa el 10% dels títols de 2023, per un 28% de drames (a Espanya, 14% i 20% respectivament).

Una quarta part de les produccions amb participació catalana són coproduccions internacionals, i Catalunya participa en el 37% de les coproduccions internacionals d’Espanya. França és el principal soci de les coproduccions catalanes.

Pel que fa a la participació majoritària de productores catalanes en els films (amb el 50% o més del cost en les pel·lícules espanyoles o de la part espanyola en coproduccions internacionals), la xifra de 2023 és de 66 títols. És a dir, en el 73% dels films amb implicació d’empreses catalanes, la seva participació va ser majoritària.  A més, 48 són integrament catalanes en la part espanyola del film.

A poc a poc, el cinema català arriba a les sales

Davant el problema comú a tota Europa de la impossibilitat d’estenar en sales la totalitat de les pel·lícules que es produeixen, es genera una bossa signficativa de títols no exhibits. L’estudi detecta, però, que per a les pel·lícules de 2014 a 2016 ja s’ha assolit gairebé el 90% de títols estrenats. Destaca també que el 86% dels films produïts el 2021 ja s’havia estrenat en sales a 31 de maig de 2024.

 

Un pas més cap a l’equilibri de gènere en direcció, producció i guionatge

Cal  destacar que per primer cop més del 30% dels llocs de direcció, producció i guió de les pel·lícules amb participació catalanes van ser ocupats per dones. Un pas en la bona direcció, però encara lluny del que caldria.

Una indústria molt atomitzada

98 empreses catalanes van participar en la producció dels 90 títols de 2023. Es tracta d’un fenomen comú a tota Europa, també. 77 empreses van participar en una sola pel·lícula, 14 en dues, tres en tres films i només quatre empreses van entrar en quatre produccions.

Com a referència, per al conjunt d’Espanya el 85% de les productores van participar en una sola pel·lícula l’any 2023, un resultat que oscil·la poc al llarg de la darrera dècada. Gairebé el 14% van participar entre dos i quatre títols, i les productores que van treballar en cinc o més pel·lícules va ser de l’1,3%, i es va mantenir la tònica de la darrera dècada.

 

Aportació pública al cinema català

L’aportació de l’ICAA al finançament de la producció de cinema amb partiipació catalana l’any 2023 va ser molt superior a la de l’ICEC.

L’aportació de l’ICEC a la producció de cinema, de 8,6 milions d’euros, es va reduir respecte a l’any anterior, tot i mantenir-se amb un import que doblava el de 2021. Per contra, en volum de títols ajudats la reducció respecte al 2022 és molt superior (de 36 títols a 25) i l’acosta a les xifres de 2021.  L’aportació de l’ICEC corresponent a promoció del cinema en català va tornar a les xifres de 2021, pel que fa a l’import (564.000 euros), malgrat que en títols beneficiats va mantenir la xifra de 2022 (set pel·lícules).

L’ICAA va augmentar lleugerament el nombre de pel·lícules amb participació d’empreses catalanes beneficiades (de 35 a 37). La millora més destacada va ser en l’import dels ajuts rebuts (26,7 milions, per 19,2 l’any anterior). Aquesta xifra quasi triplica la concedida per l’ICEC als films amb participació catalana.

El volum total de l’aportació de la CCMA al cinema amb productores catalanes va augmentar el 14% l’exercici de 2023 respecte a l’anterior (que havia augmentat quasi el 20% respecte a 2021). Igual que en els dos anys anteriors, una tercera part de les pel·lícules amb participació catalana que es van qualificar el 2023 van tenir finançament de la CCMA (31 títols). Com l’any 2022, hi ha dos grans blocs pel que fa a l’aportació de la CCMA. El majoritari (11 films) correspon als que van rebre entre 75.000 i 100.000 euros. El segon bloc és el dels que van rebre fins a 25.000 euros: nou casos (vuit l’any anterior).

No disposem de dades respecte al suport de TVE.

 

Espectadors del cinema català

Les dificultats de remuntar l’assistència a les sales, comuna arreu, es reflecteix també en els resultats del cinema català, del 2023. Hi ha una baixada molt important del nombre d’entrades venudes per veure produccions catalanes a les sales, del 45% respecte al 2022. La causa principal és lacaiguda de l’assistència per veure films d’animació (de 1,8 milions d’entrades a 101.000), i en menor mesura per veure documentals, ja que els títols de 2023 només van tenir 21.000 espectadors (per 127.000 els de 2022). Malgrat que el període d’observació dels films de 2022 inclou 13 dies més que per als de 2023, la comparació és prou significativa dels problemes existents amb la comercialització en sales.

Cal advertir també que el nombre de films qualificats cada any amb rendiment a les sales va baixar de 64 a 55 títols, a 31 de maig, sobretot per la reducció de documentals.

 

Descarrega l’informe

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *