18 de novembre 2024,
Recomancions per fer un bon dossier de producció de la mà de Laura Egidos, de la productora Contraria Media, guanyadora de l’accèssit Premi Dossier, atorgat en l’edició del 2024 de la incubadora per a productores “Producers Meet Producers” (PMP).
Com fer un bon dossier
Per Laura Egidos
EL DOSSIER, LA PRIMERA IMPRESSIÓ QUE MARCA UN PROJECTE
Fa poques setmanes a Contraria vam obtenir el premi accèssit a millor dossier al PMP. Tots els premis fan il·lusió però aquest particularment, ja que és una manera de dir-nos que estem transmetent bé el concepte del nostre projecte, quan encara no està rodat, i sense que qui ho valora hagi llegit el guió. D’això, precisament, tracta un bon dossier.
El dossier és l’eina que més utilitzem per a moure un projecte, tant a laboratoris de desenvolupament, com a les diferents fons de finançament, com fins i tot perquè el talent s’hi sumi. Moltes vegades no tenim l’oportunitat d’explicar en persona el nostre projecte quan el presentem a alguna convocatòria o el volem donar a conèixer a alguna persona de la indústria. I per a aquesta gent, que rep milers de projectes, llegir tot un guió és molta feina quan encara no saben ni si poden arribar a estar-hi interessats. És per això que el dossier, com a eina visual i carta de presentació, és clau per generar una bona primera impressió que aconsegueixi generar ganes de llegir el guió i voler saber-ne més. Però, sobretot, una impressió correcta, sense generar idees errònies, d’acord amb el que es vol transmetre amb el projecte.
Amb la nostra experiència, aquí us donem alguns consells que nosaltres mateixos intentem seguir per a tenir un bon dossier. Dividirem aquests consells en tres blocs: l’estructura; els continguts i textos; i l’aspecte visual.
ESTRUCTURA
Per una banda, és important tenir una estructura clara i ordenada (segons les necessitats de cada projecte i finalitat), que ajudi a sumar informació a mesura que avança la lectura.
Cada convocatòria té els seus requisits de continguts, però els continguts bàsics a incloure serien:
- Portada: amb el títol, el nom del director/a, logos de les productores. A més a més, si el projecte ha passat per laboratoris o premis, es poden afegir perquè a simple vista es reconegui que ha rebut aquests “segells de qualitat”. Tot i així, s’ha de vigilar amb no sobrecarregar la portada.
-
Índex dels continguts. Hi ha programes de disseny que permeten afegir hipervincles per a què el lector pugui clicar a l’apartat a l’índex i el dirigeixi directament a la pàgina on comença dins del dossier, facilitant la cerca.
-
Fitxa técnica amb les dades bàsiques del projecte: Títol, Tipologia (llarg/curt/sèrie i ficció/documental), Llengua, Gènere, Format, Durada. Opcionalment s’hi poden afegir altres dades com Estat actual, Data de rodatge, Pressupost, Finançament confirmat… La recomanació és afegir la informació només quan suma segons a qui vagi dirigit el dossier.
-
Logline: 2-3 línies on es presenti el/s protagoniste/s i el conflicte a què s’enfronten. Idealment, ha de desprendre el to que tindrà la pel·lícula.
-
Sinopsi: a no ser que la convocatòria exigeixi una altra llargada, idealment de menys d’una pàgina. Idealment, ha de desprendre el to que tindrà la pel·lícula.
-
Memòria de direcció: ha d’incloure la nota del director/a (una pàgina de per què vol fer aquest projecte, que sigui sincer/a, ha de trnasmetre veritat) i les intencions artístiques (proposta visual i sonora/musical, breu descripció dels personatges principals, referents de direcció). A no ser que la convocatòria exigeixi més detall, amb 2-3 pàgines d’intencions artístiques és suficient.
-
Proposta de càsting: Si hi ha alguna proposta destacable (o fins i tot interès confirmat) es pot separar en un apartat independent la descripció dels personatges de la memòria de direcció i afegir la proposta de càsting per a cada personatge, indicant l’actor/actriu proposats i destacant alguns treballs previs. És important indicar si són propostes o hi ha interès confirmat.
-
Biografies del director/a, guionista i productor/es. Una pàgina per persona/empresa. En el cas del director/a s’hi pot afegir una segona pàgina amb links a treballs previs, o retalls de premsa si ell/a o els seus treballs han aparegut a mitjans reconeguts.
-
Biografies breus d’altres membres de l’equip destacats (opcional). Si hi ha equip destacable proposat o confirmat, es pot afegir un apartat amb biografies (d’un paràgraf, o bé llistat de 2-3 títols més destacats, i preferiblement relacionats amb el projecte actual, de la seva filmografia).
-
Memòria de producció, que ha d’incloure com a mínim: nota de producció (una pàgina de per què el productor/a vol fer aquest projecte, des del sentiment, i dels valors a destacar tant del projecte o la temàtica, premis o seleccions, el director/a o algun membre del cast/equip que facin rellevant el projecte); breu tet explicant l’estat actual (a vegades aquest text es pot incloure a la nota de producció) i calendari; resum del pressupost (depenent de la convocatòria el demanen complet) i del pla de finançament. A vegades també es pot afegir (depenent de la convocatòria) un pla de marketing i difusió/llançament i un pla de sostenibilitat.
-
Contraportada: pot ser igual o diferent a la portada, però és important que hi hagi un nom, telèfon i mail de contacte.
Adaptem el dossier segons a qui vagi dirigit, afegint o eliminant apartats i fins i tot modificant certs continguts segons la informació que volem transmetre. La meitat de la feina de desenvolupament i finançament d’un projecte és fer i refer el dossier i els seus continguts. De manera que en aquest copy/paste constant és fàcil que ens deixem informació essencial, o bé que en el text donem per fet certa informació que s’hauria d’haver mencionat abans i que en les retallades ja no es menciona o s’introdueix més tard. És molt important rellegir sempre abans de presentar per assegurar que té sentit i s’entén tot.
CONTIGUTS I TEXTOS
Normalment la gent a qui va dirigit el dossier n’ha de llegir molts, per tant és molt important ser clar i concís, i no sobreexplicar. Menys és més. A més a més, al sobreexplicar hi ha més risc que hi hagi incongruències o es detil·lin coses que encara no estan clares (per l’estat de desenvolupament del projecte). Per tant, tot el que no estigui clar en el moment, millor no incloure-ho per evitar idees contradictòries o poc clares.
De la mateixa manera, és important facilitar la lectura amb una mida de lletra i tipografia fàcilment llegible; columnes de màxim 10 paraules per línia que no costin de llegir; assegurar que l’interlineat permeti la bona lectura; separar el text en paràgrafs no molt llargs; i destacar paraules clau en negreta per dirigir la mirada en una possible lectura en diagonal i que no es passi res important per alt.
D’altra banda, i abans d’entrar en l’aspecte visual, la forma de redacció dels textos (sobretot del logline i sinopsi) també pot ajudar molt a fer-se una idea del to i atmosfera del projecte. Per exemple, si es tracta d’una comèdia, és molt important que el text destil·li aquest to còmic. O si és un thriller o terror, que transmeti aquest suspens o por.
ASPECTE VISUAL
De la mateixa manera que els textos, totes les imatges així com el disseny de la maquetació, la paleta de colors, la tipografia triada, la distribució de les imatges en la pàgina o fins i tot el format que s’escull (vertical o horitzontal, més quadrat o panoràmic) acompanyen el look&feel del projecte. És molt important que no siguin ‘indiferents’, és a dir, que podrien servir per aquest o per a qualsevol altre projecte. Però sobretot, és molt important que no transmetin una idea equivocada en quant al to o gènere que és la pel·lícula.
D’altra banda, és important que les imatges estiguin en suficient qualitat i no es vegin pixelades. Si tenim els recursos, és molt útil poder fer fotografies pròpies tant per poder controlar tots aquests aspectes visuals, com per assegurar tenir fotografies en bona qualitat. A més a més, aquestes fotografies pròpies les podrem fer servir en els casos que ens demanin imatges per a fer públiques.
Finalment, si es pot, també és recomanable elaborar i afegir al dossier el link a un videomood/moodteaser (teaser muntat amb imatges de referència d’altres pel·lícules) o un video-pitch (gravació de veu i/o imatge del director/guionista/productor del projecte explicant en 3 minuts el projecte, acompanyat d’imatges de referència d’altres pel·lícules). Poder rodar un teaser d’un projecte és molt car i a l’abast de molt pocs. Però fer una peça video-pitch o moodteaser és molt senzill i no requereix una gran despesa econòmica. Moltes vegades aquestes peces ajuden a mostrar el to, gènere i atmosfera de la pel·lícula. I en el cas del video-pitch, és una manera de poder transmetre gran part de la informació del dossier en un vídeo de 3 minuts.
Esperem que us haguem ajudat amb els nostres consells. Molta sort amb els vostres dossiers!