El Valor de les sòcies

Entrevista a Marc Chica (Limmat Films)

26 de gener 2022.

Des de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), apostem per visibilitzar a professionals de la producció en actiu, mitjançant entrevistes. L’objectiu és conèixer amb profunditat l’actualitat i el futur de la producció audiovisual des del punt de vista de les productores sòcies.

Avui tenim el plaer de xerrar amb en Marc Chica, productor de Limmat Films.

 

1 Parla’ns una mica de la història de la teva productora i de quina és la vostra línia editorial?

Tenim una història recent, ens vam constituir el 2016, per tant tenim uns anyets de trajectòria però no molts. La història sorgeix de la necessitat de trobar un espai en el qual produir les nostres creacions. Tenim dues branques que recentment hem diferenciat: Limmat Films que és la branca de ficció i documental, que són els reptes de la productora, i Limmat Productions que s’encarrega de fer service internacional de publicitat.

Busquem projectes interessants i internacionals sense deixar de banda el producte nacional.  El nostre primer projecte és un documental a la Xina en xinès, és la línia que volem marcar. 

També busquem una transversalitat cultural entre diferents països, no només el mercat anglosaxó, i buscant vies al mercat oriental i europeu. Tenint en compte que un projecte de vegades no triomfa al seu propi territori, per exemple, el documental rodat a la Xina no es va poder veure allà per la censura i va tenir, evidentment, molt més recorregut fora que dintre de les fronteres xineses.

 

2  Què significa per a tu ser productora? Quin valor aporta la tasca d’una productora independent al mercat?

Podem dir que soc un productor accidental. Vàrem fundar la productora per fer els nostres projectes propis, però veiem un món, sobretot internacional, que comencem a navegar i treballar com podem. En aquest moment és quan ens convertim en productors.

Per mi, ser un productor, és la persona que aconsegueix encapçalar un projecte respectant les línies creatives del director. És a dir, fer realitat el projecte sense abaratir els somnis.

 

3  Quina és la situació actual de la producció independent?  

És complex. La producció independent catalana es mou en un marc concret i potser, des de les institucions i els agents, com per exemple les televisions, s’hauria de vetllar més per aquest tipus de producció de la manera més equitativa possible. També s’haurien de reformular les maneres tradicionals de fer, cercar un ampli ventall d’espectadors locals…

És necessari que es trobi una manera equitativa de poder conviure totes les productores dintre d’aquesta indústria. 

 

Per mi, ser un productor, és la persona que aconsegueix encapçalar un projecte respectant les línies creatives del director. És a dir, fer realitat el projecte sense abaratir els somnis.

 

4  Què és el que et decideix a entrar en un projecte?

Personalment, sempre dic que tinc dos barrets: el de productor i el de director. Depèn del barret. Nosaltres tenim producció pròpia que neix per la meva part o del meu equip, i des d’aquest punt de vista sorgeix el vessant de director i sentimental. 

Des de la banda de productor cerquem uns productes que estiguin a la línia editorial -actual o futura- i si coneixem a algun agent o productor que li pugui interessar per entrar en el projecte. 

De vegades hi ha projectes que t’ajuden a fer un altre projecte. I també n’hi ha projectes en els quals, sense saber per què, t’hi llences de cap.

 

 

5  De quina producció estàs especialment orgullosa? Per què?

És complicat, però la primera, el documental de la Xina, és molt especial. És un projecte que va ser molt ambiciós perquè era un projecte documental gran, rodat a un altre país, una altra llengua, vaig aprendre xinès per comunicar-me amb els protagonistes, va durar 3 anys… És un projecte que va moure molt i ens va ajudar a constituir-nos com a empresa.

 

6 Quins són els principals reptes de ser una productora?

El primer és trobar els calés, el finançament. També és important saber identificar el nínxol del teu producte. Possiblement és essencial. Cada projecte és un món, de vegades es troba un nínxol ràpidament, i d’altres trobes un projecte tan diferent que és complicat trobar-ne el seu nínxol.

És important trobar a la persona adequada per presentar-li el projecte. De vegades es descobreix una persona que pot ajudar a produir el projecte, però nosaltres pensem que no és la persona adequada, i en aquest cas saber dir que no és un moment complicat i difícil.

 

És necessari que es trobi una manera equitativa de poder conviure totes les productores dintre d’aquesta indústria.

 

7  Quina és la teva motivació per seguir treballant en aquest sector?

Poder explicar les històries que m’agrada explicar. Has d’explicar coses a la gent. No tot està fet i és possible sorprendre i entretenir a l’espectador. 

M’agrada fer realitat el que posem en paper, el que hem somiat poder veure-ho fet realitat audiovisualment. 

 

8 Un consell per a una productora que comença.

No soc massa amic de donar consells, perquè crec que encara estic a la fase de rebre’ls, tot i que aquesta fase no s’acaba mai.

Dintre del marc on m’he mogut i un consell que podria donar a un productor novell, és que miri molt producte i productor internacional, que surti fora per aprendre. És important tenir contactes per ajudar que els projectes tirin endavant.

Pensa molt en el producte que vols oferir. De vegades podem caure en la trampa de produeix el que sigui; i això és negatiu perquè de vegades no estàs motivat o acabes fent línies editorials que no vols fer. Tots els projectes que agafes és un compromís, com un casament amb el director.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *