PACrepresenta, PIAF, Què fem?

Neix la Plataforma Audiovisual de Productores Independents – P.A.P.

“Consideramos que es importante apoyar la producción en las diferentes lenguas que existen en este país y por eso hemos exigido un mínimo del 10%”– Antonio Mansilla, president de PIAF

Aquest dimarts 21 de setembre, en el marc del Festival de Cine de San Sebastián, s’ha presentat la Plataforma Audiovisual de Productores Independents, P.A.P.

La plataforma, formada per les entitats AECINE, DIBOOS, MAPA, PIAF, PROA i PROFILM ha convocat a la premsa per anunciar aquesta unió del sector de la producció independent i el consens acordats. Les necessitats del sector han sigut exposades pels seus representants:

Maria Luisa Gutiérrez, presidenta d’AECINE
Nico Matji, president de DIBOOS
Carlos Juarez, vicepresident de MAPA
Antonio Mansilla, president de PIAF
Jordi B. Oliva, president de PROA
Adrián Guerra, president de PROFILM

A continuació, compartim el comunicat de P.A.P

COMUNICAT P.A.P

Qui som
Després d’un temps treballant conjuntament, conscients de la confluència d’interessos i amb la voluntat de tenir una opinió unificada com a sector de la producció independent, les entitats AECINE, DIBOOS, MAPA, PIAF, PROA i PROFILM s’han unit en una Plataforma Audiovisual de Productores Independents (P.A.P.) que representen el 90% de la producció audiovisual independent del país al llarg de tot el territori espanyol. Les empreses pertinents a aquesta unió abarca tots els gèneres: ficció, animació, documental, entreteniment i videojocs.

Objectius
El nostre objectiu és la millora de condicions de la producció audiovisual unint esforços per defensar els nostres interessos com a col·lectiu. Considerem que Espanya no està a l’altura de molts dels seus veïns europeus que han posat els mitjans adequats per a desenvolupar l’audiovisual com a sector estratègic. Tenim el talent i la voluntat de reforçar el patrimoni cultural de l’estat Espanyol dins i fora de les nostres fronteres i demanem la complicitat política perquè tots es converteixin en realitat.

Centres d’interès
Els primers objectius que ens hem marcat per a treballar conjuntament són: Modificacions legislatives. Llei General de Comunicació Audiovisual, llei de Cine, Propietat Intel·lectual. Actualització del foment d’ajudes a l’audiovisual, que implica l’anàlisi pel canvi de model actual ICAA, el pressupost general i les estratègies d’ajudes concretes. Participació en la configuració i continguts del projecte “Espanya, Hub Audiovisual d’Europa” del qual hem de ser participes de l’anomenat projecte estrella del govern de Pedro Sanchez. Llei General de  Comunicació Audiovisual (LGCA)
Amb motiu de l’actual tramitació de l’avantprojecte de Llei de Comunicació Audiovisual, que justament avui s’ha presentat al Consell de Ministres, les productores independents agrupades a P.A.P. volem fer arribar la nostra veu com a sector al Govern, als nostres representants al Congrés dels Diputats i a l’opinió pública. Ho fem en aquest espai del Donostiako Nazioarteko Zinemaldia, Festival Internacional de Cine de San Sebastián, del qual som part des de sempre i com a marc incomparable del qual representa aquest Festival per a l’àmbit cinematogràfic.

Les productores independents estem profundament preocupades pel que anem coneixent d’aquest Avantprojecte de llei i esperem, i desitgem que siguin corregits molts dels aspectes negatius que, des del nostre punt de vista, presenta el projecte i que creiem que pot afectar greument el futur del sector audiovisual a Espanya, els detalls més importants detallats a continuació:

DEFINICIÓN PRODUCTORA INDEPENDIENTE
Un país que no protegeix i aposta per les seves pimes ens portarà a l’extinció del sector audiovisual propi amb totes les seves conseqüències: patrimoni industrial, patrimoni cultural i patrimoni intel·lectual.

Per això, el primer que ens interessa destacar és la ineludible necessitat que s’estableixi una definició clara i real del que és una productora independent (pimes de l’audiovisual), cosa que el projecte actual no fa en absolut.

Creiem que un productor té una dependència notòria i a vegades inclús societària d’una gran companyia de televisió, pot ser de gran valor pel sector i oferir treballs audiovisuals excel·lents. Però no es pot afirmar que sigui una productora independent. La nova llei hauria de deixar la definició de productor independent més clara. Molt més del que ho està ara.

De la mateixa forma pensem que no pot considerar-se una productora independent europea a aquella que té un alt percentatge de capital extracomunitari.

Des de P.A.P. compartim l’esperit de la Llei i el de la Directiva 2018/1080 de la Unió Europea que es transposa, tant al referent a la transparència de “l’estructura de propietat dels prestadors de serveis de comunicació” com en l’aposta per la “promoció d’obres audiovisuals europees”. Per això, trobem a faltar un compromís clar i menys genèric de la nova llei d’aquests temes.

DEFENSA DEL PATRIMONI I DIVERSITAT CULTURAL
Des de P.A.P. entenem que les nostres peticions responen a la necessària protecció de la indústria audiovisual independent com a millor garantitzador de la difusió i protecció de l’imaginari cultural de tot el conjunt de l’Estat Espanyol.

Les productores independents no només tenim el nostre patrimoni empresarial a Espanya, sinó que som un sector que genera patrimoni cultural, propietat industrial i propietat intel·lectual apostant pel nou talent nacional i la renovació creativa i generacional. I tot això ho fem també en diverses llengües del nostre país que, com hauria de ser lògic, han d’estar protegides en el contingut de la nova llei.

OBLIGACIÓ D’INVERSIÓ
Mantenim la petició d’establir unes excepcions d’obligació d’inversió per a imports de facturació molt més reduïts, similars als que proposen la Comunitat Europea i que, tractant-se d’una obligació molt per sota del que demanen altres països europeus, sigui íntegrament per la producció independent.

La diversitat cultural ha de protegir-se perquè sigui realment efectiva i així com sol·licitem un percentatge per les llengües cooficials diferents del castellà i que protegeixin els diversos gèneres audiovisuals.

FINANÇAMENT DE LES TV PÚBLIQUES
No descartem el finançament de RTVE, però ens sembla injustificable que les altres TV públiques no rebin cap mena d’ajuda. Els ingressos per publicitat han afectat a totes les cadenes i com a públiques han de defensar uns interessos socials que difícilment es podran realitzar sense ajuda econòmica.

Per totes aquestes raons esperem ser escoltats al llarg dels tràmits que encara li queden al projecte de Llei General de Comunicació Audiovisual, ja que el nostre objectiu no és un altre que la garantització d’un marc legal i just per a un sector empresarial valuós en si mateix que protegeixi als professionals de la cultura audiovisual oferint oportunitats. En resum, que comptem amb una norma que sigui conscient del valor del teixit audiovisual espanyol, que no estigui en mans de decisions empresarials preses fora de les nostres fronteres i de la Unió Europea.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *