El Valor de les sòcies, Entrevistes Sòcies

Entrevista a Guillem Barceló (Forest Film & Media)

3 de novembre 2023,

Des de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), apostem per visibilitzar a professionals de la producció en actiu, mitjançant entrevistes. L’objectiu és conèixer amb profunditat l’actualitat i el futur de la producció audiovisual des del punt de vista de les productores sòcies i altres empreses i agents que formen l’òrbita PAC.

Avui tenim el plaer de xerrar amb Guillem Barcelóde la productora Forest Film & Media.

  • Parla’ns una mica de la historia de la vostra productora i de quina és la vostra línia editorial.

 

Forest Film & Media, neix de la inquietud que tenim amb el meu soci Lluis de crear històries inspiradores per a intentar fer un món millor. Sembla un objectiu molt utòpic, però quan ens vam preguntar perquè fem el que fem, vam coincidir en aquesta idea. 

Amb en Lluís tenim en comú un estudi creatiu, que va néixer al 2014, on fem comunicació audiovisual, disseny audiovisual, més encarat cap a institucions i empreses, és a dir al sector públic i privat. Ens vam adonar que amb l’estudi creatiu tot els continguts sempre servien per complir els objectius de tercers, tot i que sempre busquem incorporar en aquests continguts, la nostra filosofia, visió i un sorytelling propi. A més encara que es tractin de continguts de caire menys personal, sempre busquem que s’hi pugui trobar una historia que apel·li a la part emocional de l’espectador. 

Finalment aquest impuls creatiu explota al 2017 quan comencem a produir documentals. A partir d’aquí decidim crear dues empreses separades, Creueta 119 i Forest Film & Media. 

Amb l’arribada de la pandèmia es va frenar el procés de constitució legal de Forest Film & Media. Tot i això vam poder desenvolupar més documentals com per exemple Vitals, un documental sobre la pandèmia que va acabar a HBO, i que és el primer contingut en català d’aquesta plataforma. 

Finalment amb la fi de la pandèmia aconseguim constituir la nostra empresa. Som considerats una productora de nova creació, ja que fa un any i poc que estem constituïts, però d’altra banda tenim un gran bagatge i experiència en el sector. 

La nostra línia editorial es basa en el nostre manifest i la nostra descripció de missió i valors que tenim. Tota la producció que fem va enfocat a potenciar la nostra visió del món. Apostem per un mon just, igualitari, sense discriminacions, socialment estable, sostenible… Aquests valors els intentem aplicar al 100% de les nostres produccions, tant en els continguts, com en la producció d’aquests. Intentem ser paperfree en les nostres produccions, els nostres càterings intenten ser el màxim de vegans i sostenibles possible, facilitem l’ús de cantimplores per evitar el consum de gots d’un sol ús. Tot i que això augmenti el cost de les produccions, creiem fermament en la necessitat d’aplicar aquests canvis per millorar l’impacte de les produccions al planeta. 

 

  • Que significa per tu ser productor/a? Quin valor aporta la tasca del productor independent al mercat?

 

Per mi és la figura que fa realitat els conceptes. El productor és el que agafa tots els conceptes que han treballat els departaments i busca la manera de materialitzar-ho. També es l’encarregat de trobar el punt mig entre l’excés de creativitat, i per tant la dificultat de fer rendible els continguts, i l’excés de rendibilitat que acaba produint un producte sense personalitat. L’esperit del productor independent és el de fer real una idea amb una essència molt potent. El productor en el mercat clàssic va a fer diners. Per nosaltres no tot si val, primer busquem una bona idea i després pensem en com fer-la rentable. 

Sobre el valor del productor independent, crec que aquest té un punt més d’autoritat, o almenys hauria de tenir-lo, ja que genera continguts més sincers i autèntics. La nostra indústria, com totes les indústries, té una dinàmica molt viciada que prové d’una època que ja no es correspon amb la situació actual. Això passa ja que qui mana en la indústria no estan actualitzats ni dels valors nous ni de la tecnologia nova. Tenen molt de poder econòmic i fan servir molta tecnologia, però li donen un ús emmarcat en els valors antics. 

El productor independent ara mateix té la obligació de marcar la nova línia, amb la dificultat afegida que ho ha de fer amb pocs recursos. 

 

El productor és el que agafa tots els conceptes que han treballat els departaments i busca la manera de materialitzar-ho.

 

  • Quina diries que és la situació actual de la producció independent?

 

El primer que destacaria és que quan jo era a la universitat pensava que en el cinema ja s’havia fet tot, i ara me’n adono que era un error. Considero que moltes coses han canviat respecte l’any 2000 quan jo era estudiant. Aquest any he anat al + Rain Film Fest, un festival que gira al voltant de la IA, un clar exemple de com el cinema i la indústria s’actualitzen constantment. No només parlo de la tecnologia, sinó també com es reconfiguren les històries a partir de la constant aplicació de nova tecnologia en el nostre dia a dia. Series com Blackmirror no es podrien haver fet fa 50 anys ja que no existeix la tecnologia sobre la que es parla. Això confirma que les possibilitats són infinites. Les tecnologies creen noves narratives, de la mateixa manera que les narratives creen nova tecnologia. És un peix que es mossega la cua. 

 

  • Que és el que et decideix entrar en un projecte?

 

Primer de tot miro que el projectes m’atregui, que em resulti atractiu i cregui en aquest.

D’altra banda per mi també és important veure si aquell projecte realment serà un contingut que tindrà la seva audiència i que generarà un interès. En definitiva vull saber si aquella idea té un target específic al que dirigir-se.

Crec que sempre hi ha una tendència de sentir-se atret a fer allò que no s’ha fet mai, innovar, però a vegades no s’ha realitzat ja que no interessarà a ningú. Un productor ha d’innovar però tenint la intuïció de que això interessarà a algun espectre de la societat. 

Cal trobar un equilibri entre aquets dos temes. 

Tot i ser una productora petita rebem moltes propostes de tota mena. Moltes vegades se’ns apropen amb idees interessants i jo sempre dic el mateix: “Una idea sense desenvolupar no val res” . Cal que les idees vagin acompanyades d’un procés i unes pretensions sobre com fer realitat aquell projecte. 

 

  • De quina producció estàs especialment orgullós i perquè?

 

Realment de tots els projectes en els que he treballat em sento orgullós. Tot i això tinc un especial bon record de la sèrie Vitals, que et comentava anteriorment. Això és així ja que davant d’una crisi mundial, que ens afectava a nosaltres tant com a productora com, com a persones físiques, vam saber sobreposar-nos a la situació i produir aquesta sèrie. Vitals no només és un projecte amb cara i ulls que ha acabat en una plataforma i que compta amb l’interès del públic, sinó que també es un contingut que va molt alineat amb la nostra línia editorial. 

A part dels documentals, nosaltres ens sentim també molt orgullosos dels nostres “Loops” que són històries molt petites i en bucle, que ens serveixen com a exercicis narratius de la nostra productora. Amb els “Loops” ens vam proposar fer històries que no ens portessin més d’una setmana de producció i que es poguessin fer a cost zero o amb costos realment molt baixos, i amb menys de 5 persones implicades, comptant els actors. Amb aquestes premisses hem intentat produir un bon producte, és a dir que tinguin sentit, que agradi, que estèticament sigui bo, i que pugui tenir un circuit de festivals. 

Aquests “Loops” els fem per demostrar que no necessites un pressupost infinit per fer un bon producte.  Lo important és tenir una bona idea i una bona realització d’aquesta. Per mi són l’evolució dels curtmetratges, ja que amb el nostre material, amb actors bons, que potser no tenen dues setmanes per gravar, però si que poden estar 3 dies de rodatge i s’enduen un reel, i sense l’estrès que comporta gravar un curtmetratge, som capaços de fer un bon producte. Ho veig com un Win-Win  per tots. 

 

  • Quins són els principals reptes de ser un productor?

 

Per mi el gran repte del productor és trobar la forma d’encaixar tots els elements per poder acabar comptant amb un bon producte. Cal que el projecte vegi la llum, de la millor manera possible i amb el mínim desgast en tots els nivells. Per mi aquest últim element del desgast és molt important. Si en un equip hi ha mala maror, que és lo habitual, per mi ja no té sentit el projecte, ja que partim d’uns valors que busquen millorar la situació actual, i això no es pot dur a terme si hi ha una mala atmosfera en el procés de desenvolupar i produir aquest. 

 

  • Quina és la teva motivació per seguir treballant en aquest sector?

 

Doncs que és un sector que m’encanta. Moltes vegades he comentat que si em toques la loteria i tingués la vida solucionada, probablement seguiria treballant en l’audiovisual. No podria no fer-ho, ja que és el que em ve de gust fer. La meva motivació doncs es continuar i que els projectes surtin amb el menor mal de cap possible. 

També sento que és un sector on es col·labora molt;  sempre que he demanat un consell he rebut ajuda, mai ningú s’ha negat a explicar-me quelcom o donar-me un cop de mà. De fet si algú em demana ajuda a mi també estaré encantat de donar-li. 

 

  • Quin consell donaries a un productor que estigui començant?

Cal que sigui fort i que no s’espanti, no hi ha mai cap projecte que no es pot fer. La primera vegada que em vaig trobar amb un projecte que tenia el doble de pressupost del màxim que havia fet, em vaig estressar. No em veia capacitat de gestionar tots aquells recursos. Finalment te’n adones que les coses surten si tothom hi treballa, sense dependre de lo gran que sigui el projecte. Penso també que cal adequar les idees al pressupost amb el que s’està treballant. No pots pretendre fer El senyor dels anells amb baix pressupost. Un cop has adequat el projecte al pressupost que tens, les coses comencen a sortir ja que tens gent experta en cada departament que sap com dur a terme la seva tasca. El que has de fer és trobar aquesta gent. Si tens un bon projecte, amb sentit i ben emmarcat, ja aniràs trobant a la gent adequada per al teu projecte.

 

FOREST Film Studio – We create beautiful films and commercials.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *